Almanah, Testamentul înțelepților

Veselin Stankov: „Alimentele bogate în antioxidanți naturali sunt indispensabile”

Vaselin Stankov este lector-consultant la Centrul Medical ”Dr. Emilova”. A absolvit Facultatea de Biologie a Universității din Sofia, specializarea Ecologie. Menține blogul pentru alimentație sănătoasă și plante sălbatice cu frunze verzi – VeskoStankov.com

Interviu realizat de Maya Tsaneva

Bună ziua, domnule Stankov? Ce mai afceți?

Nu pot să mă plâng. Trăiesc … Este un pic straniu în această situație de izolare aproape completă.

Sunteți absolvent de ”Ecologie” și sunteți vegan. Ce este pe primul loc pentru dumneavoastră – vegetarianismul și veganismul sau ecologia?

Ecologia a fost întotdeauna și probabil va rămâne cea mai mare pasiune a vieții mele. Veganismul este o consecință absolut logică. Totuși, pentru mine, un rol major în tranziția la un astfel de stil de viață l-a avut urmărirea unei atitudini etice față de animale, influențată de filme precum Earhtlings.

Sunteți lector-consultant la centrul medical ”Dr. Emilova”. În această situație specială, cum lucrați cu pacienții dvs.?

Uneori trebuie să fac consultații online, dar efectul este radical diferit. Cu toate acestea, schimbarea obiceiurilor și acumularea de informații adecvate nu este un proces scurt.

Care este impresia dumneavoastră despre conștientizarea importanței despre ceea ce mâncăm pentru a fi sănătoși?

Poluarea informațională este atât de puternică încât oamenii cu greu își fac o reprezentare clară despre modul adecvat de alimentație. Ați văzut ce alimente se termină primele din rafturi? Ce spui despre fotografiile distribuite pe scară largă de la mesele de acasă? S-ar spune că a început un fel de banchet nesfârșit!

Într-unul din articolele dumneavoastră de pe blog comentați despre așa-numita „biodisponibilitate a substanțelor din alimentele vegetale”. Ați putea explica pe scurt de ce „omul este omnivor, dar cel mai bine adaptat consumul de plante”?

Există multe dezbateri dacă omul a evoluat și s-a adaptat fiziologic suficient pentru a se hrăni cu carne. Faptele sunt următoarele: în acele zone, unde baza dietei este compusă integral sau aproape în totalitate din alimente vegetale și, desigur, este dezvoltată o agricultură tradițională, există civilizații uriașe de milenii. Găsește-mi-le pe cele bazate pe consumul de carne.

În epoca pre-industrială, păstorii erau nomazi, iar acesta nu era un mod foarte eficient de a gestiona un teritoriu, iar resursele se epuizau rapid. Nu mai vorbim de supraviețuirea populației.

În ceea ce privește biodisponibilitatea – este normal ca alimentele rafinate din plante și alimentele de origine animală să ne ofere mai ușor calorii. Prezența unor cantități mai mari de fibre în alimentele neprelucrate „blochează” o parte din nutrienți, dar acest dezavantaj aparent este de fapt un avantaj. Mai ales într-o epocă în care avem luxul de a alege ce să punem pe masa.

Care sunt cele mai valoroase alimente pe care nu trebuie să le excludem din dieta noastră în perioadele de stres puternic și imunitate slăbită? Cum să le procesăm?

În condiții de stres puternic, multe dintre sistemele noastre funcționează într-un regim „de avarie”, ceea ce este normal să conducă la acumularea mai multor radicali liberi în organism. Alimentele bogate în antioxidanți naturali sunt indispensabile în astfel de cazuri.

Cum s-a schimbat dieta dumneavoastră acum? Ce vă place să gătiți?

Legume fierte la abur cu sos de fructe cu coajă lemnoasă. Pot literalmente să trăiesc așa și să nu mă gândesc la altceva. De fapt, baza dietei mele poate părea plictisitoare, dar generează nenumărate mâncăruri delicioase colorate – fructe, legume, semințe, boabe, leguminoase, nuci, ocazional alge marine, o cantitate foarte limitată de suplimente.

Dumneavoastră prezentați plante comestibile sălbatice pe care să le putem include în dieta noastră? Dacă suntem începători în arta culinară sau lucrăm pentru prima dată cu astfel de plante, care este cel mai important lucru pe care trebuie să-l știm? Cu ce trebuie să începem?

Trebuie să fii atent, mai ales cu tipul plantei și locul de colectare. Folosim în mod tradițional lobodă, măcriș, urzica, leurda … în general, recomand să se înceapă cu plante tradiționale și familiare și apoi cu altceva.

Веселин Станков: Богатата на естествени антиоксиданти храна е незаменима

Veselin Stankov: Alimentele bogate în antioxidanți naturali sunt indispensabile

Primăvara este anotimpul în care foamea noastră de alimente verzi este cea mai puternică. În același timp, suntem oarecum limitați pentru că nu avem posibilitatea de a alege dintr-o varietate mare de fructe și legume bio sau eco. Cum să alegem ce este mai bun din ceea ce este disponibil? La ce să fim atenți?

În primul rând, este bine să recunoaștem ce este organic și să nu neglijăm munca oamenilor care au „câștigat” literalmente certificatul pentru produsele lor. În al doilea rând – chiar dacă nu este organică, poate fi totuși o mâncare grozavă. Vă recomand sincer să faceți cunoștință cu cei care vă vând fructe și legume. Vei fi uimită de câți producători decenți și conștiincioși există printre ei. Utilizați cooperativele și grupurile de fermieri de pe Facebook, de exemplu. Din astfel de locuri puteți „să beți direct de la izvor” și să evitați intermediarii.

Rețetele dumneavoastră sunt „alcătuite din produse complete”. „Se bazează pe principiul „organism format din celule complete care are nevoie de hrană completă”, în acest caz fiind vorba de plante formate din celule complete. Ați putea explica această definiție și puteți da un exemplu?

Ce este mâncarea completă? Îl voi cita pe Michael Gregor – „nimic util nu a fost eliminat și nu s-a adăugat nimic dăunător”. Iată un exemplu rapid și clar – cartofi prăjiți – conținut de cartofi și ulei; cartofi la abur cu sos alb – conținut de cartofi, semințe de floarea soarelui și apă.

Dacă avem dificultăți să mâncăm sănătos din motive financiare, ce ne-ați sfătui să alegem dintre produse pentru ca sănătatea noastră să nu sufere? Ce să evităm?

Mâncarea sănătoasă nu este mai scumpă! Vă vorbește un tată a doi copii mici, care este departe de a fi milionar. În primul rând, este bine să fii conștient de prioritățile tale. Cel mai ușor este să clarificăm grupele alimentare de bază necesare pentru alcătuirea unei diete durabile și cantitățile de care avem nevoie.

Știți câte alimente aruncăm zilnic doar din ”săraca” Bulgarie?

Trebuie să acordăm atenție și alimentelor de tipul „ready to go”. Este bine să le cumpărăm doar pe cele de cea mai bună calitate și să nu exagerăm cu cantitățile, altfel riscăm ca buzunarul să se subțieze rapid. Aveți grijă cu așa-numitul „fear-based management”, adică “dacă nu cumperi produsul meu, nu vei fi niciodată sănătos”. Un astfel de produs nu există.

Sunt sigur că aproape fiecare dintre noi are în dulap măcar un ambalaj cu un „superaliment” pe care l-a cumpărat sub influența unui vânzător agresiv și a uitat de existența lui. Data expirării probabil a fost depașită de cel puțin un an. Este corect? Din păcate multe companii doresc să se alăture trendului „modern”. Există paradoxuri ciudate pe piață, dar prefer să nu intru în detalii.

Ce să le oferim copiilor dintre plantele comestibile sălbatice?

Mă îndoiesc că cineva a făcut vreodată cercetări în domeniu și dacă există o asemenea recomandare. Copilului meu mai mare prima dată i-am dat două sau trei frunze proaspete de păpădie într-un smoothie, după ce am îndepărtat nervurile centrale.

Ancestral Superfoods lucrează cu materii prime și superalimente tipice, germinate și fermentate, moștenire de la strămoșii noștri. Care credeți că este valoarea acestor alimente în perioade ca cea prezentă?

Neprețuită. Mai ales având în vedere efemeritatea produselor germinate în condițiile de acasă. Cred că ar fi posibil ca multe persoane să le includă în meniu pe fondul vieții cotidiene agitate. Este ciudat că mulți prieteni spun că în acest moment sunt mai ocupați și, literalmente, nu se ridică de la computer.

Cum să folosim fermentația primăvara?

Deja nu mai sunt murături, dar există lapte de fructe cu coajă lemnoasă fermentate, bragă, pâine cu maia … Nu este nicio problemă dacă este primăvară sau orice alt anotimp. Materiile prime de la Ancestral Superfoods reprezintă o alternativă bună.

Ancestral Superfoods onorează moștenirea noastră ca hrană și mod de viață și o transformă în hrana viitorului. Care sunt cele trei alimente ale strămoșilor noștri pe care le-ați transforma în alimente ale viitorului?

Problema este cum să le transformăm mai întâi în alimente pentru prezent. Soiuri antice de cereale și semințe, legumele fermentate și plantele verzi sălbatice.

author-avatar

Despre Maya Tsaneva

Maya Tsaneva este creatoare de conținut online, blogger și jurnalist independent. Este specializată în conținut și comunicare pe teme de antreprenoriat, inovare și parenting. Co-fondator al Asociației ”Locuri de joacă sigure pentru copii”. Administrează blogul www.mayatsaneva.com