Almanah, Testamentul înțelepților

Dr. Rayna Stoyanova: ” Potențialul genelor noastre este dezvăluit atunci când le ”ajutăm” „

Dr. Rayna Stoyanova  a absolvit medicina în Sofia în anul 2011. Specialist în alimentație sănătoasă. Este specializată în endocrinologie și boli metabolice la Clinica de Boli Metabolice și Endocrine pentru tratamentul afecțiunilor metabolice și dietetică la Spitalul Universitar „Regina Ioana-ISUL”. Este consultant pentru NutriGen. Administrează blogul RaynaStoyanova.com.

„Încă din pântecele mamei ne influențăm copiii cu modul nostru de viață. Nu putem cere de la copii ceea ce noi înșine nu suntem. Obiceiurile sănătoase sunt alimentate și hrănite într-un mediu familial sănătos și puternic”, spune dr. Stoyanova.

Interviu de  Maya Tsaneva

Vă salut dr. Stoyanova! Ce mai faceți? Cum vă descurcați în situația actuală?

Vă salut, sunt bine, mulțumesc! Mă descurc „cumva”, ca toți ceilalți. Nu este ușor, dar încerc să gândesc pozitiv.

Cum lucrați cu pacienții acum? Îi puteți ajuta să facă față provocărilor imediate?

Greu, mai ales online. Nimic nu se compară cu contactul direct, dar încă încerc să fiu cât se poate de utilă la telefon sau online. Sper că reușesc să ajut.

Care sunt impresiile dvs. din ultimele săptămâni – conștientizează pacienții dumneavoastră că imunitatea noastră depinde de alimentație?

Aș spune că da. Sănătatea sistemului nostru imunitar depinde în mare măsură de stilul nostru de viață, în special de dieta noastră. Așadar, din ce în ce mai multe persoane încep să pună întrebări despre cum să trăiască, ce suplimente să ia pentru a se pregăti pentru o posibilă infecție viitoare.

Sănătatea fizică și psihică sunt legate între ele și de multe ori modul în care ne hrănim le influențează pe ambele. În opinia dumneavoastră, ce nu trebuie să ne lipsească și ce ar trebui să evităm în caz de stres sau în cazul unei schimbări bruște a stilului nostru de viață, cum este cel actual?

Cel mai important este să ne menținem, să ne deplasăm și să mâncăm la fel ca înainte. Desigur, în perioade de izolare, aceasta este o provocare, dar nu trebuie să găsim scuze. Nu trebuie să uităm să fim activi, să facem exerciții, să ne mișcăm, să ne întindem. Este foarte important să mâncăm hrană vie și ecologică, și să ne odihnim.

Ce să evităm? Este posibil să nu cedăm tentației de a ne trata stresul cu obiceiuri proaste, fie că este vorba de alcool sau de fumat.

Sunteți specializată în gastroenterologie și lucrați mult cu femei însărcinate și care alăptează. Ce le sfătuiți în momente ca acesta? Cum să se hrănească?

În ceea ce privește femeile însărcinate și care alăptează și momentul critic actual, le-aș sfătui să încerce să mențină o dietă echilibrată și să încerce să fie active, în ciuda izolării. Există multe opțiuni pentru antrenamente online, chiar special concepute pentru femei însărcinate. Să consume fructe și legume proaspete de sezon și să gândească pozitiv la viitor.

Ce nu ar trebui să lipsească din dieta femeilor însărcinate și care alăptează, a celor care planifică o sarcină, în special pentru cele care se confruntă în prezent cu dificultăți financiare?

Femeile însărcinate și care alăptează ar trebui să aibă o dietă variată și completă, să conțină proteine ​​complete, acizi grași esențiali și carbohidrați cu un indice glicemic scăzut. Aportul de acid folic ar trebui să aibă loc cu câteva luni înainte de planificarea unei sarcini și, în timpul sarcinii, poate fi considerat adecvat să fie prescrise vitamine și minerale pentru gravide sau suplimente alimentare cu anumite substanțe nutritive, de la caz la caz. În general, sarcina impune mare atenție pentru dieta unei femei, care variază de la trimestru la trimestru, dar nu trebuie privită ca o afecțiune patologică sau o situație extremă. Este important să asigurăm o varietate de alimente proaspete de sezon, prelucrate în conformitate cu principiile alimentației sănătoase și echilibrate.

Д-р Райна Стоянова: Потенциалът на гените ни се разкрива, когато им „помогнем“

Cum, prin alimentație și mod de viață, viitorii părinți își pot ajuta copiii?

Se știe că dieta femeii însărcinate, precum și cursul sarcinii în sine au un impact imens asupra dezvoltării fătului și a capacităților sale. Așa că, încă din uter ne influențăm copiii cu stilul nostru de viață.

Ulterior, desigur, obiceiurile, exemplul pe care îl oferim tinerilor noii generații, modelează persoana viitoare și nu este o coincidență faptul că ne asemănăm în reacții și obiceiuri cu părinții noștri. Nu putem cere de la copii ceva ce noi înșine nu suntem. Obiceiurile sănătoase alimentare sunt deprinse într-un mediu familial sănătos și puternic.

În timpul sarcinii nu este potrivit să se urmeze nicio dietă „extremă” sau alternativă, deoarece pot apare anumite deficiențe la mamă, greu de compensat. Dacă, totuși, mama care așteaptă un copil a decis să fie vegană sau vegetariană, este bine să consulte un medic specialist și să fie monitorizată mai îndeaproape în ceea ce privește alimentația și bolile legate de deficitul de vitamine și minerale care pot apărea și pot afecta dezvoltarea fătului.

Lucrați cu teste legate de genom. Ce ne este predestinat și ce putem schimba pentru a trăi din plin și sănătos?

Depinde în mare măsură de genomul nostru de ce boli vom suferi, dacă suntem predispuși să creștem în greutate sau invers, cum reacționăm la stres, cum facem față infecțiilor și așa mai departe. Dar potențialul genelor noastre este dezvăluit atunci când le „ajutăm”, cu alte cuvinte, atunci când adăugăm atât obiceiuri proaste, cât și o viață stresantă, care cu siguranță nu ne ajută să anihilăm predispoziția noastră la îmbolnăvire.

Cum să ne echilibrăm meniul astfel încât să ținem cât mai mult din postul religios pentru sănătatea și corpul nostru? Primăvara ne provoacă să mâncăm mai multe legume, așadar, cum alegem cea mai curată și cea mai potrivită mâncare pentru noi?

Postul este excelent pentru curățarea corpului, dar este potrivit numai pentru adulții sănătoși, pentru care s-a dovedit că nu au anumite boli sau deficiențe. Se ține timp de 40 de zile și nu este o coincidență faptul că în posturile religioase există zile în care avem voie să consumăm produse lactate sau pește pentru a putea susține organismul și puterea sa de apărare. Primăvara este bogată în multe fructe și legume proaspete și este bine să profităm la maxim de sezon și de produsele pe care le oferă – adăugați urzici în supe, alegeți alimente proaspete și verzi, faceți smoothie-uri, fresh-uri. Există multe rețete de primăvară în mediul online de care putem profita.

Д-р Райна Стоянова: Потенциалът на гените ни се разкрива, когато им „помогнем“

Care este rețeta pentru a face față excesului de greutate?

Nu există o rețetă care să fie universal valabilă pentru toată lumea. Fiecare caz trebuie supus evaluării și deciziei pe baza unui diagnostic. Exercițiile fizice și echilibrarea dietei ajută la pierderea greutății, dar uneori nu este suficient.

Ancestral Superfoods folosește superalimente germinate și fermentate și materii prime moștenite de la înaintașii noștri. Care credeți că este valoarea acestor alimente în perioade ca cea prezentă?

Alimentele germinate sunt cunoscute pentru valoarea lor nutritivă ridicată, atât în ​​ceea ce privește conținutul de aminoacizi esențiali, cât și în ceea ce privește conținutul unor macro și microelemente importante, precum calciu, fier, cupru și altele. Ancestral Superfoods oferă o varietate de combinații de alimente funcționale care să răspundă diferitelor nevoi ale consumatorilor, adică sunt mai mult sau mai puțin combinații personalizate de alimente de bună calitate, care adăugate precis în meniul nostru, pot într-un mod natural să satisfacă toate cerințele corpului în perioade precum cea prezentă.

Care sunt rețetele dumneavoastră preferate cu astfel de alimente și ingrediente?

Eu adaug Ancestral Superfoods în toate felurile de mâncare, în smoothie-uri, în iaurtul de la micul dejun – o rețetă ușoară și rapidă, cu nenumărate proprietăți benefice.

Nutriția, mișcarea, dragostea, reprezintă doar o parte din rețeta pentru o viață lungă, sănătoasă și plină de satisfacții. În momente precum cele prezente, la care dintre rețetele pentru sănătate ale strămoșilor noștri ar trebui să ne întoarcem?

În astfel de momente poate că trebuie să ne îndreptăm către noi înșine, să ne gândim la lucrurile importante din viață, la prioritățile noastre și să ne gândim ce este răbdarea și care este sensul vieții noastre.

Ultima întrebare. Ancestral Superfoods respectă moștenirea noastră în ceea ce privește alimentația și modul de viață și le transformă în hrana viitorului. Care sunt cele trei alimente ale strămoșilor noștri pe care le-ați transforma în alimente ale viitorului?

Aș spune culturile de leguminoase, inclusiv lintea, ca unele dintre alimentele strămoșilor noștri cu valoare nutritivă incredibilă și multe beneficii. Apoi aronia – un fruct extrem de bogat în antioxidanți, cu efecte uimitoare asupra sănătății cardiovasculare și generale. Și, desigur, iaurtul, care este tipic doar pentru zona noastră, cu beneficiile sale probiotice și beneficii imunostimulatoare.

author-avatar

Despre Maya Tsaneva

Maya Tsaneva este creatoare de conținut online, blogger și jurnalist independent. Este specializată în conținut și comunicare pe teme de antreprenoriat, inovare și parenting. Co-fondator al Asociației ”Locuri de joacă sigure pentru copii”. Administrează blogul www.mayatsaneva.com